Message: Return type of CI_Session_files_driver::open($save_path, $name) should either be compatible with SessionHandlerInterface::open(string $path, string $name): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Message: Return type of CI_Session_files_driver::close() should either be compatible with SessionHandlerInterface::close(): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Message: Return type of CI_Session_files_driver::read($session_id) should either be compatible with SessionHandlerInterface::read(string $id): string|false, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Message: Return type of CI_Session_files_driver::write($session_id, $session_data) should either be compatible with SessionHandlerInterface::write(string $id, string $data): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Message: Return type of CI_Session_files_driver::destroy($session_id) should either be compatible with SessionHandlerInterface::destroy(string $id): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Message: Return type of CI_Session_files_driver::gc($maxlifetime) should either be compatible with SessionHandlerInterface::gc(int $max_lifetime): int|false, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice
Meie talviste teeolude juurde kuulub libedusetõrjeks kasutatav sool sama kindlalt nagu jaanipäevaaegne vihmasadu - soolarandid autode rattakoobastel ning jalanõudel on igapäevane nähtus. Soolasegule lisaks kahjustab autosid ka niiskus, mis kuulub Eesti kliima juurde ning hakkab pikapeale kahjustama ka neid autosid, mis teesoolaga kokku ei puutu. Meie lugejate hulgas on palju neid, kes omavad huvitavaid autosid, mida kasutavad igapäeva-autona, või mille hoiukoht ei taga ideaalseid tingimusi. Nii oleme võtnud käesolevas artiklis arutluse alla roostetõrje võimalused ja anname ka soovitusi, mida jälgida kui on soov autot kontrollida rooste olemasolu osas, või tehes ise roostetõrjet.
Ilmselt üks lihtsaim võimalus on konsulteerida korrosioonitõrjet pakkuvate autoteenindustega. Nendel on olemas teadmised ja vajalikud kogemused, et saada hea tulemus ja autoomaniku kulutatud raha läheks asja ette. Suurim tegija selles vallas on Krown Eesti. Kanadast pärit firma esindus on tegutsenud siin juba 2004. aastast, neil on olemas töökojad lisaks Tallinnale ja Tartule ka teistes linnades. Lisaks sellele pakuvad roostetõrje töötlus ka Aquacity ja Termak. Oleme seekord võtnud vaatluse alla Krowni ning oleme vestelnud müügijuhi Georg Pull´iga. Oleme lisanud ka fotod töötlemises olevatest autodest.
Kuidas protseduur välja näeb? Esmalt tehakse autole põhjalik pesu, puhastatakse kere ja ka auto põhi porist ja soolajääkidest. Ainega kaetakse kereõõnsused, põhi, uksed, samuti kapoti sisemine osa, pagasiruumi põhi. Ajaliselt tuleb omanikul arvestada päevaga, kuna peale töötlust on vaja lasta ainel kuivada.
Ega see mu autot kuidagi ei kahjusta? Levinud küsimus. Töötlemine ei kahjusta kere ega muuda auto välimust, kuna aine kantakse pindadele nii, et see ei jää väljast nähtavaks ega riku keredetaile. Mõne automudeli puhul tuleb uste sisepindadele aine kandmiseks teha väikesed augud, pärast toiminguid kaetakse ava spetsiaalse kummikattega, mis on sarnane tehase poolt kasutatavatega. Uute autode puhul, mille tootjapoolne keregarantii ei luba roostetõrjeks avasid puurida, kasutatakse olemasolevaid avasid. Töötlemisest võib jääda kerge õli lõhn, mis aga hajub nädala möödudes. Siinkohal võib toimetus lisada, et kasutajad on maininud ka seda, et kahe-kolme nädala jooksul võib karpidest või ukse alaservadest immitseda ainet, mis on lapiga kiirelt eemaldatav.
Kas piisab vaid ühest töötluskorrast? Roostetõrje edukaks toimimiseks on soovitav uuendada seda iga kahe aasta tagant. Suure kilometraažiga autode puhul on mõistlik põhja töötlemine ette võtta igal aastal ning selle käigus kontrollitakse auto ülejäänud töödeldud osad üle ning vajadusel tehakse uus töötlus. Kui roostetõrjet võtta kui kerehoolduse osa, pole rahaline kulu suur, arvestades et see aitab ära hoida hilisemaid keretöid ja säilitab auto väärtust.
Mida meeles pidada?
Kui lähiajal on plaanis teha veermiku remonti või käia ülevaatusel, siis on mõistlik need tööd teha enne roostetõrje tegemist, kuna põhi ja veermikuosad vajavad aine lõplikuks kuivamiseks paar nädalat. Pole vaja karta, et aine rikuks pukse või šarniire, kuna aine ei kahjusta kummidetaile, ega elektrijuhtmestikku. Veermikudetailide vahetust ei muuda see halvemaks, kuna aine ei jäta paksu kihti, mõne vanema auto puhul annab see positiivse effekti, kuna aine on roostest läbitungiva, nö roniva omadusega ja võib mõne tülika poldi avamise lihtsamaks teha. Mitmed remondikohad teevad põhjaalust roostetõrjet bituumenipõhise kaitsevahendiga, mis sobib uuele või kereremondi läbinud autole, millel pole roostet, ning see vajab sarnaselt Krowni T40 ainele uuendamist, kuna Eesti oludes ikkagi kivide ja pori, mis põhja all lendub, tekitab bituumenimastiksis pragusid, kuhu niiskus pääseb ligi.
Kas töötlus aitab ka olemasoleva rooste vastu?
Tõrje aitab vähendada rooste edasist levikut, aine reageerib roostes metalliga ja peatab õhu ligipääsu. Tugevalt roostes kohtades on rooste juba metallistruktuuri sees ning ka värvitud pindade puhul, kus mullitanud värvi märgates on rooste juba levimas värvi all kahjustatud kohast kaugemale. Toime on hea kui roostet ennetada või on see veel algusjärgus, kuna siis saab selle peatada, juba läbiroostetanud tiiva või raami puhul mõistagi aitab vaid selle vahetamine.
Mis on need kohad, millele enim tähelepanu pöörata?
Mitmed roostealtid kohad sõltuvad konkreetsest automudelist ning tehasepoolse roostetõrje tasemest. Jaapani ja Korea autodel näiteks võib olla roostetõrje muidu olemas, aga võib olla paar kohta kerel, mis hakkavad probleeme tekitama. Kui autol on tehtud keretöid või vahetatud ja värvitud uks või tiib, siis nende kvaliteedist sõltub ka edasine kere käekäik. Siiski on teatud kohad, mis vajaksid enam tähelepanu. Esi- ja tagatiivade siseääred, kapott, uste ääred ja mõistagi karbid ja karbikatted, mis saavad enim nuhelda pori, lume ja kiviklibu poolt. Samamoodi pagasiruumi põhi, kerekorgid ning nende ümbrus. Välised värvikahjustused nagu kriimud, sügavad täkked võivad viia aja jooksul rooste tekkeni, nende puhul aitab ka esmane koha puhastamine ja roostemuunduri kasutamine, kõige kindlam mõistagi detaili üle värvimine. Loomulikult on ka olemas autosid, mille puhul oli nii roostetõrjetöötlus kui kasutatud terase kvaliteet ebapiisav, sajandivahetuse aegsed Hondad ja Mazdad on paljud ulatuslikult roostetanud, ning tegu polnud vaid paari nõrga kohaga vaid juba lehtterase enda kvaliteet oli ebapiisav, mis tingis rooste leviku üle kere, sama ajastu Mercedesed ei jää kaugele maha roostelembuse osas. Näiteks põhjakatted on kohad, mida ostes tihti ei vaadata, kuid mida on kasutanud mitmed Saksa ja Rootsi tootjad oma autode õhutakistuse vähendamiseks. Need on kohad kuhu koguneb pori, mis seob niiskust ning rooste on samas katete all peidus, seega ei ole need kohad nähtavad.
Mida teha, kui tahan tegutseda ise.
Roostetõrjet on võimalik ka ise teha, kui on huvi autoga tegeleda ja uusi töövõtteid õppida. Keretöödega sinapeal olevatele autoomanikele pole see kindlasti keeruline. Kuid põhja ja karpide puhul saab ka ise peale töövõtete õppimist teha tõrjet. Roostetõrjeks vajalikke autokeemiat ning tehnilisi vahendeid pakuvad mitmed müüjad. Krown pakub müügiks roostetõrje vahendeid ja tarbeid, mida kasutavad oma töös ja annavad ka soovitusi. Lisaks Krowni toodetele on Eestis kaubandusvõrgus olemas Valvoline´i sari Tectyl. Kerevahad, mastiksid, kivikaitsespreid on olemas ka teistel tootjatel, üheks mainimist väärivaks ka Dinitrol, mis on tuntud nimi keretöödega kokku puutunud inimestele.
Mida huvitavat on Krown´i töötajad märgatud?
Juba mitmed kliendid tulevad oma teise või kolmanda autoga roostetõrjet tegema. Kaubavedudega tegelevad firmad oma kaubikutega on püsikliendid. Kaugemad kliendid on tulnud Soomest. Põhjuseks oli muidugi hea hind, võrreldes sealsete teenindustega, kuid ka heal tasemel töö ja kogemused. Käiakse ennistamisel olevate autodega nagu vanemad Euroopa ja Nõukogude autod, kui ka vähelevinud Jaapani ja USA autodega, viimasel ajal on lisandunud vanemad BMW-d, Mercedesed, Porsched, ka sportlikud M ja AMG mudelid. Just hobiautode osakaalu suurenemine viimastel aastatel on olnud märgatav. Mitmed omanikud peavad neid kui pere teist või kolmandat autot ja kasutavad seda pühapäeva autona, samas teised peavad rariteetset vana sportautot või ameeriklast kui kollektsiooni osana ja investeeringuna ning soovivad panustada selle väärtuse hoidmisesse. Kellele siis ei meeldiks aidata säilitada osakest autokultuurist.
Soovitused auto kasutamisel
Üks levinuim soovitus autoomanike jaoks on ilmselt teada ning selleks on regulaarne auto pesemine, ehkki Eesti oludes autot täiesti puhtana hoida on enamus ajast keeruline. Samuti tasub autopesul puhastada ukse ääred ja ukse ning lävepaku alaosade kummitihendid. Auto pesemine porist, pigist ja soolast on otstarbekas mitte ainult parema välimuse vaid ka värvi hoidmiseks, kuna pori seob niiskust ja võib kergemate täkete või kriimude korral soodustada rooste teket, ka pigitäpid võivad rikkuda lakikihti kui tegu pikalt puhastamata autoga. Kivitäkked värvil vajavad reageerimist, sügavama täkke korral mis läbistab värvikihti tasub koht puhastada ja teha kohtparandus. Selle jaoks on olemas automüüjatel värvikoodiga komplektid.