Avatar

T6nu

02.10.2018 10:22:35

Oige ja vasemba on traditsioonilise rahvatantsu nimi. Ammuse loo taustal on see justkui sõnamäng, mis paneb muuhulgas mõtlema ka eesti ja soome keele ajaloole. Autode jaoks pole aga olnud küsimust, kuna alati on olnud nii, et sõidetakse paremal pool teed ja rool on vasakul.

Aja jooksul on Eesti teedele lisandunud mitmeid autosid, millel rool asub paremal pool. Osa neist toodi meie riiki juba Nõukogude perioodi lõpul, kui autode nappuses olnud riigis sõideti pea kõigega, mida suudeti soetada ja siia tuua. Kui üheksakümnendatel toodud autodest on suurem enamus läinud kõige kaduva teed, siis hilisemal ajal lisandus mitmeid Jaapani autotootjate mudeleid. Mitmed nendest autodest olid sportlikud ja rariteetsed. Tihti mudelid, mida siinmail “tavalisel poolel” asuva rooliga ei müüdudki. Või olid parempoolse rooliga mudelid veelgi võimsama seadistusega. Kasvõi Subaru Impreza esimese põlvkonna STI WRX kaheukseline mudel.

See oli aeg, mil Eestisse sai neid autosid tuua peamiselt ümberasuja varana, lisaks sellele ka välisriikide saatkondade autodena. Eestisse toodi neid mõistagi riikidest, kus on vasakpoolne liiklus nagu Suurbritannias ja Iirimaal, kuid ka Jaapanist. Vahepeal sattusid mitmed autoostjad tülikasse olukorda, kui Leedust soetatud ja seal registreeritud vasakpoolse rooliga auto osutus tegelikult Jaapani turule mõeldud mudeliks, millega Leedu autotööstus pisut keemiat oli teinud. Eestlaslik täpsus ei lasknud aga lõunanaabrite kombel asjale läbi sõrmede vaadata. Toonane Autoregistrikeskus aktsepteeris vaid autotootja kohaliku esindaja poolt väljastatud tõendit selle kohta, et auto ümberehitus on tehtud korrektselt ja kvaliteetselt. Seda aga juba kusagil Kaunase lähedal angaaris tehtud tööle niisama lihtsalt ei antud. Üsna keeruline olukord sai aga ootamatu lahenduse Euroopa Liidu siseturu tõkke välistamise meetmest. Nimelt otsustati Poola ja Leedu valitsuse eestvedamisel ning Euroopa Komisjoni otsusega 2014 aasta märtsis, et parempoolse rooliga autode kasutamise piiramine on kaupade vaba liikumise piiramine. Nii muutus ka Eestis parempoolse rooliga autode arvele võtmine lihtsamaks. Autodele rakendub tavakinnitus, mis tähendab tulede vastavusse viimist nõuetega, eeskätt esitulede valgusvihu osas. Kuid tuled on võimalik välja vahetada üsna mõistliku kuluga või reflektorid ümber seadistada, juhul kui tuledel on juba olemas vajalik E-märgistus. Müüakse ka tuledele kleebitavaid kleepsusid, mis valgusvihku piiravad, et see vastutulevaid juhte ei pimestaks, kuid Eestis auto arvele võtmiseks sellest ei piisa. Parempoolse auto arvelevõtmise võimalusest haaras kinni ka juuresolevalt galeriilt nähtava BMW omanik Ragnar.

Küsisime kuidas on sõita parempoolse rooliga autoga.
”Olen auto värske omanik- esimese paari tuhande kilomeetriga olen suutnud sekeldustest hoiduda”

Kas otsisid parempoolse rooliga autot kui autosid vaatasid?
”Ei, algselt oli plaanis soetada BMW E36 Cabrio vasakpoolse rooliga. kuid siis märkasin müügis soodsa hinnaga E46 Cabriot, ning tekkis mõte, et proovin ära vale poole rooliga suveauto. Autot ostma minnes veel küsisin müüjalt, kas pole kahtlane sõita teisel poolel rooliga autoga, kuid sain vastuseks, et sellega harjub kiirelt, ning mõne aja pärast see nii ka oli”

Mida peaks jälgima parempoolse rooliga autot ostes?
“Jälgima peaks sarnaseid asju mis vasakpoolse rooliga auto puhul, et auto oleks heas tehnilises korras ning sellel poleks suuremaid vigastusi. Enne ostu soovitan kindlasti teha proovisõitu, kuna inimesed harjuvad uute asjadega erinevalt ning kindlasti on neid kellele selline auto ei sobi. Arvestama peaks ka sellega, et autot on hiljem raskem müüa sest Eestis on parempoolse rooliga autod vähe levinud”

Kuidas on sellise autoga harjuda?
”Ümber harjuda pole keeruline, kuid vahel juhtub, et harjumusest haarad turvavööd või käigukangi teiselt poolt”

Mõistagi pole parempoolne rool sobiv igaühele ning tihedas kasutuses oleva auto puhul tuleb arvestada, et maanteel sõites tuleb arvestada möödasõitudel kitsama vaateväljaga, ning ka piletiga parklad nõuavad autos üksi viibivalt juhilt pisut akrobaatikat. Kes aga soovib pisut erilisemat sõidukit, siis võib sellele täitsa mõelda. Võib veel lisada, et kaassõitja on see kelle jaoks on see tihti keerukam sest võid avastada, et hakkad harjumuspäraselt poolelt sisse istudes käega instinktiivselt roolile toetuma, kuigi seal valitseb tühjus või ka sõites esimesel ristmikul tekib tunne, et kes nüüd peaks pidurdama...